Nazorg en opvang

U bent bij de kaakchirurg geweest voor een operatieve ingreep in uw mond. Waar moet u op letten?

GAASJE OP DE WOND

Als bij u een gaasje op de wond is aangebracht, mag u deze na 30-45 minuten verwijderen. Als de wond is gehecht, heeft de kaakchirurg hiervoor hechtmateriaal gebruikt dat vanzelf binnen 14 dagen oplost. Indien niet oplosbaar hechtmateriaal is gebruikt, heeft de kaakchirurg u hierover geïnformeerd. U dient dan terug te komen om de hechtingen te laten verwijderen.

ETEN EN DRINKEN

De eerste 24 uur na de ingreep mag u niet spoelen en niet krachtig spugen. U mag wel drinken. Als de verdoving nog niet volledig is uitgewerkt, kunt u moeilijker slikken en bestaat het risico van verbranding bij het drinken van warme dranken. Daarom mag u pas nadat de verdoving is uitgewerkt warme dranken drinken en eten. De eerste 3 tot 5 dagen na de ingreep adviseren we om zacht voedsel te eten. Verder raden we in de eerste week roken en alcohol drinken af.

PIJNSTILLERS

De verdoving is meestal na drie tot vijf uur uitgewerkt. Daarna kunt u pijn krijgen. U heeft na de behandeling een recept meegekregen voor pijnstillers. Deze kunt u na de ingreep direct bij de apotheek ophalen. Voordat de verdoving is uitgewerkt, kunt u alvast de pijnstiller innemen zoals is geadviseerd. Als er ook antibiotica is voorgeschreven, dient u deze volgens voorschrift in te nemen en de kuur af te maken.

ZWELLING VOORKOMEN

Na de behandeling kunt u een zwelling krijgen. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, is het van belang dat u direct na de ingreep de wang of lip goed koelt en de zon in de eerste week na de ingreep zoveel mogelijk vermijdt.

WANNEER MOET U CONTACT MET ONS OPNEMEN ?

• Bij een heftige en/of langdurige ( langer dan 2 uren ) nabloeding
  • Bij een toenemende of blijvende zwelling en pijn na 3 dagen
  • Bij slikproblemen
  • Bij koorts boven 39 graden