Kaakgewricht

Er zijn verschillende vormen van klachten van uw kaakgewricht. U kunt bijvoorbeeld geluiden horen in het kaakgewricht tijdens het kauwen, last hebben van aanhoudende oor- of hoofdpijn, kramp of een vermoeid gevoel in de kauwspieren, of een beperking in het bewegen van de onderkaak. Ook kan het kaakgewricht uit de kom schieten. Met name als dit vaak gebeurd (habituele kaakluxatie) is dit zeer hinderlijk.

Vooral afbijten, kauwen, drinken, praten, lachen, geeuwen, zingen, en tandenpoetsen kunnen veel van deze klachten doen toenemen. Over het algemeen zijn deze kaakgewrichtsklachten meer hinderlijk dan gevaarlijk. Bij de meeste mensen nemen de klachten na verloop van tijd weer af en kan de mond weer normaal gebruikt worden.

HET ONTSTAAN VAN KAAKGEWRICHTSKLACHTEN ?

Er is maar zelden een directe oorzaak aan te geven voor deze klachten.  Een veel voorkomende oorzaak is overmatig of verkeerd gebruik van de kaken, tanden en kiezen. Bijvoorbeeld door tandenknarsen, klemmen en/of nagelbijten. Als veel kiezen ontbreken, kan dit leiden tot overbelasting van de andere kiezen. En dat geeft weer een overbelasting van het kaakgewricht en/of de kauwspieren. Ziekten zoals reumatische aandoeningen kunnen kaakgewrichtsklachten veroorzaken.  Door psychische spanningen kunnen klachten ontstaan. Tandenknarsen is bijvoorbeeld vaak een gevolg van spanningen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om kaakgewrichtsklachten te behandelen. Dit hangt af van de oorzaak van de klacht.

• Een uitneembaar plaatje van plastic, ook wel splint of opbeetplaat genoemd. Het plaatje wordt over de tanden en kiezen in boven- of onderkaak geschoven wordt. Het plaatje kan ’s nachts gedragen worden om de gevolgen van het tandenknarsen en klemmen te verminderen.
  • Een andere mogelijkheid is het opvullen van de ruimte van ontbrekende kiezen om de kauwfunctie te verbeteren.
  • Ook kan de tandarts oefeningen opgeven, bijvoorbeeld het leren om op een andere manier te kauwen.
  • gnatholoog
  • orofaciale fysiotherapie
  • botox bij klemmen of knarsen
  • spoelen van het kaakgewricht
  • injectie van hyaluronzuur in het kaakgewricht
  • eminectomie
  • kijkoperatie in het kaakgewricht
  • medicamenteuze ondersteuning

Om precies vast te kunnen stellen wat de oorzaak van de problemen zijn, voeren we een nauwkeurig kaakonderzoek uit waarbij uitvoerig op elk onderdeel van het kauworgaan en in samenhang tot elkaar wordt ingegaan. Aan de hand hiervan volgt er een op maat gesneden behandeling. Dit kan het aanmeten van een splint of opbeetplaat zijn. Deze behandeling wordt vaak gecombineerd met andere therapievormen zoals fysiotherapie, medicamenteuze ondersteuning of het aanpassen van de bestaande gebitsprothese en geschiedt in overleg met uw tandarts. Ook hebben wij de kennis in huis om het kaakgewricht te spoelen of om in een uiterst geval een operatieve ingreep uit te voeren.