Masseter hypertrofie

De musculus masseter is de grote kauwspier die voor het oor vanaf het jukboog naar de onderrand van de kaakhoek loopt.

Hypertrofie (verdikking) van de m. masseter wordt gekenmerkt door een zwelling ter plaatse van de kaakhoek. De aandoening is relatief zeldzaam en wordt voornamelijk tussen het 20e en 30e levensjaar waargenomen. De afwijking komt bij mannen en vrouwen even vaak voor.

Hier ziet u iemand met aan beide zijden van het gelaat een verdikte kauwspier (musculus masseter hypertrofie). Dit kan esthetisch storend zijn. Met botox injecties in de kauwspier kan het volume van deze spier verkleind worden.

KLACHTEN

Men klaagt over een langzaam in grootte toenemende zwelling voor het oor en rond de kaakhoek die een doffe pijn in de betrokken kauwspieren en in de regio van de kaakgewrichten kan veroorzaken. Vaak bestaan er alleen cosmetische bezwaren. Men vind het aanzicht van een verdikte kauwspier rondom de kaakhoeken dan storend.

OORZAAK

De precieze oorzaak van een verdikking van de kauwspier is niet geheel duidelijk. Een samenhang met zogenaamde parafuncties van het kauwstel zoals kauwgum kauwen, het op elkaar klemmen van de kaken en tandenknarsen ligt voor de hand. Daarnaast spelen ook erfelijke factoren mogelijk een rol.

IS MASSETER HYPERTROFIE ONSCHULDIG?

Als er inderdaad sprake van is van een hypertrofie van de m. masseter dan is dit een volledig onschuldig fenomeen. De afwijking kan echter wel cosmetisch storend en een reden voor behandeling ervan zijn. Belangrijk is het wel om de juiste diagnose te stellen en andere mogelijke aandoeningen zoals bijvoorbeeld een speekselklierafwijking of een afwijking in het onderliggende kaakbot van de onderkaak uit te sluiten.

Door Botox in de kauwspier (m. masseter) te injecteren wordt de spier gedeeltelijk uitgeschakeld waardoor deze in volume afneemt en het storende effect van een te volumineuze kauwspier verdwijnt. Botox werkt echter niet meteen. Het duurt enkele weken tot maanden eer er zichtbaar effect optreedt en de behandeling met botox zal ook enkele malen herhaald moeten worden.

Naast injecties met botox is het van groot belang om een onderliggende aanwijsbare oorzaak voor de verdikking van de kauwspier, zoals bijvoorbeeld ernstig klemmen of knarsetanden, te behandelen  door bijvoorbeeld splinttherapie.

De bijwerkingen van botox zijn gering. De kleine injecties zorgen voor een kortdurende pijn door de prik. Soms wordt bij het prikken een bloedvaatje geraakt waardoor een kleine bloeduitstorting kan ontstaan (dit kan zich als een blauwe plek uitten). De kauwspieren kunnen ook enkele dagen wat vermoeid aanvoelen (spierspijn). Door het gedeeltelijk uitschakelen van de kauwspier kan het kauwen van bijvoorbeeld taai vlees wat langzamer gaan.