Tanden knarsen en kaak klemmen

Heeft u klachten aan uw kaak door tandenknarsen of bent u iemand die met de tanden klemt? Wordt u hierdoor beperkt in het dagelijks leven omdat u moeite heeft met praten, kauwen of gapen of doordat er pijnklachten in de kaakspieren aanwezig zijn? Deze problemen kunnen ontstaan door overbelasting van uw kauwspieren en uw kaakgewrichten.

Verschillende problemen

Slijtage van het gebit

Door nachtelijk onbewust tanden knarsen (ook wel bruxisme genoemd) kunnen slijtage problemen ontstaan van het gebit ontstaan. Door het voortdurend over elkaar schuiven van de kiezen ontstaat er behoorlijke slijtage van de kiezen, met name van het glazuur. Dit kan op den duur ernstige schade aan de tanden veroorzaken en de kiezen kunnen zelfs afbreken of barsten.

Spierpijn en hoofdpijn

Verder gaat tandenknarsen vaak gepaard met pijnklachten in de kaakspier en in het kaakgewricht. U kunt zelfs hoofdpijn krijgen door de verhoogde spanning in de kaakspieren.

Een hoekig gezicht

Daarnaast kan chronisch tandenknarsen leiden tot een vergroting van de masseter spier – de grootste spier die gebruikt wordt voor het kauwen. En een hoekig gezicht is vooral voor vrouwen een probleem.

Verschillende oorzaken

Tandenknarsen en kaakklemmen kunnen verschillende oorzaken hebben:

Slaapstoornissen
Boosheid of langdurige stress situatie
Alcoholgebruik
Bepaalde medicijnen en drugs

De behandeling

Met behulp van botox injecties in de kaakspieren kan de spierspanning zodanig verlaagd worden dat er een vermindering van de klachten optreedt of dat het tandenknarsen zelfs helemaal stopt. De benodigde hoeveelheid botuline toxine is afhankelijk van de ernst van de klachten, van de spierdikte en van het aantal spieren dat behandeld wordt.

In principe worden alleen de grootste kauwspieren, de musculus masseter, behandeld. Indien er echter ook duidelijk pijnklachten of een verhoogde spierspanning in de andere kauwspieren ( de musculus temporalis ) aanwezig zijn kan er ook voor gekozen worden om deze spier mee te behandelen.

Botox wordt met een hele fijn naaljed in de masseter spier en/of temporalis spier toegediend via 3 tot 5 vrij pijnloze injecties aan elke kant.  Een behandeling duurt ongeveer 15 minuten.

Na de eerste behandeling moet u er rekening meer houden dat het enkele weken kan duren voordat de klachten begin te verminderen. De duur van het resultaat en het resultaat van de botox behandeling zelf is per persoon verschillend. Voor een optimaal resultaat moet de behandeling in het begin enkele malen herhaald worden, met tussenpozen van ongeveer 3 tot 4 maanden.